Monday 5 March 2012

WANITA DI MATAKU

Aku memang rindukan mak dan aku sayang juga kepada ayah. tapi kerana antara ayah dan aku kurang mesra, jadi kehilangannya tak kurasakan. bukan kejam tapi sudah berpuluh tahun aku membesar tanpa kasih seorang ayah. dan kalaulah ayahku waras seperti insan lain, sanggup tinggal bersama kakak, aku yakin pemergiannya aku tangisi. aku sedar pengorbanannya membesarkan aku tapi jiwaku dihantui kenangan2 pahit sewaktu membesar bersama mereka. kesusahan menjalani kehidupan sehingga usia remaja menjadikan aku tak sabar-sabar mahu keluar dari sarang kemiskinan. aku rindukan mak, sangat rindu tapi jarang dapat bermimpi bertemunya. namun 2 malam selepas ayah meninggal, aku bermimpi ayah datang mengucup dahiku dan kemudian berjumpa mak namun mereka tidak bertegur sapa. aku lihat mak sudah bahagia dan ayah juga kembali jadi muda dan bergaya. rumah mak tiba-tiba jadi besar dan indah. apa makna mimpi tersebut hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.

kini aku hanya memandang kepada mak mentua dan seorang ibu angkat. kedua2nya aku kasih cuma aku tak tahu bagaimana hendak menyatakan perasaan kasih serta rindu seorang anak perempuan kepada emaknya bila berhadapan dengan mak mentua. sebab dia tidak mengajar anak2nya mencurahkan kasih sayang secara begitu, amat berbeza dengan mak angkatku. mungkin pada mak mentua, kasih sayang adalah tanggungjawab yang harus dipikul dan diharungi, bukan diucapkan, tapi mak angkatku memberiku kasih sayang bagaimana aruah mak pernah lakukan, iaitu dengan kucupan, ucapan, belaian dan kadang2..cubitan! aku kedengarannya amat kompleks, semua mahu dipamerkan namun padaku, apa lagi yang tinggal dalam perasaan selain merangsangnya dengan satu ucapan dan sentuhan. mak mentua datang tinggal di rumahku hampir 3 minggu dan aku tak kisah dengan itu namun aku merasakan keganjilan melanda kerana aku tak mampu untuk baring di ribanya, mengusap dadanya, memintal rambutnya, menggigit-gigit manja jari jemarinya seperti aruah mak kerana mak bukan begitu! hatta aku ingin menciumnya juga dia tak mahu....mak oh mak...hatiku bersarang dengan kerinduan namun kamu terlalu jauh dariku. kerana mak mentua tak biasa diperlakukan demikian ( aku rasa dia tak suka kot), maka suamiku juga terikut2 begitu. abang tak reti nak bermanja2 dengan aku, abang tak tahu ertikata bergurau senda di hadapan anak. dan rumahku sebenarnya kurasakan terlalu sepi jika tidak dibantu oleh teriakan tv! aku sepi..aku sepi..aku sepi..dan akhirnya anakku jadi mangsa jeritan yang tak berkesudahan. aku rasa ingin sangat menjerit, ingin sangat lontarkan vokal dari dalam hati supaya ianya tak mengganggu tidurku di malam hari.

Aku masih rindukan mak, seorang wanita yang sangat bekerja keras untuk menyekolahkan aku dan aku juga berjaya membiyai kos perubatannya sepanjang tempoh 2 tahun dia menderita. aku bangga dikurniakan rezeki yang sedikit tapi mampu menyaranya. alhamdulillah, berkat dari Allah SWT. tapi aku rindu untuk membelikannya pakaian baru, selendang cantik, kasut cantik, beg tangan fesyen terkini ( biarpun cap pasar malam) dan menjamunya dengan makanan enak yang mungkin tak pernah dirasainya sebelum ini. tapi apakan daya, aku hanya mampu mengirimkannya doa setiap lepas solat 5 waktu, dengan harapan Allah SWT akan mengirimkannya hidangan paling lazat dari syurga Firdaus. Antara kesalanku ialah aku pernah tinggalkan aruah mak di stesen teksi seorang diri sementara teksi tersebut penuh menuju kampung-kerana perutku sakit hendak ke tandas. selepas urusanku selesai, sepatutnya aku menjenguk mak di stesen tersebut tapi entah kenapa aku terus naik bas balik ke rumah sewa. akal bodohku mengatakan tentu emak dah naik teksi tapi rupanya cerita sebenar sewaktu aku pulang ke kampung sebulan kemudian: mak bercerita yang dirinya seorang diri terkontang kanting dalam stesen itu hingga petang tanpa makan, hanya minum air suam dari termosnya, teksi yang kami booking tiada langsung penumpang tapi pemandu itu kebetulannya hendak balik ke kampungnya, maka mak dibawa pulang bersama hingga selamat tiba di rumah mak di kampung...aku sedih dan bersalah yang amat sangat, kenapa aku bodoh berbuat demikian hah....bodohnya aku..dosa aku buat macam itu dengan mak..dan mujur Allah gerakkan hatiku memohon kemaafan dari mak sebelum aku pulang ke rumah sewa semula. mak juga meminta maaf dariku jika sepanjang hidupnya dia menyusahkan aku..mak oh mak...kaulah ratu hatiku mak, aku yang bersalah maka maafkanlah aku. seminggu kemudiannya, mak meninggal dunia...namun sampai hari ini, aku masih merasakan hangat tubuhnya memelukku, mencium pipiku, mencubit pehaku jika aku nakal dan...aku hiba bila teringatkan mak depangkan kedua belah tangannnya sambil berjalan di jalan besar untuk menyambut kepulangan aku dari rantau..dari jauh kami sudah memanggil-manggil dan aku mempercepatkan langkah dengan beban beg pakaian yang berat diisi ole-ole untuk mak. letih berjalan satu batu dari jalan besar bagai tak terasakan bila nampak kelibat mak keluar dari arah rumah kami yang kecil itu. mak memang sangat sayangkan aku!

sebab itu, selepas pemergian mak, aku bagai tak mampu untuk pulang ke kampung..

Itulah erti kasih sayang wanita bernama MAK yang aku maksudkan, biar kurang makan atau kurang harta benda, tapi tersangat lebih dalam belaian kasih sayang kerana kasih itulah yang menegakkan umbi kemakmuran jiwaku, selalu merendahkan diri serta ingat asal usul. kini genap 16 tahun mak pergi, namun bayangan mak masih teguh berada di mata dan hatiku. Amin.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....