Thursday 15 March 2012

HIDUP PENUH RANJAU: Bahagian 5


“Esok kau kerja?” soal Sarah ingin tahu.
 “Kerja. Aku dah ambil cuti bulan ni. Tapi aku tak nak ambil overtime. Nanti aku bawa kau jalan-jalan ye?”
 “Mak we kau tak marah ke?”
 “Siapalah yang nak kat aku Sarah? kau pun lari tinggalkan aku ke KL.”

Sarah mencubit pinggang Yusri geram. Kemesraan kembali menular membajai musim-musim bersama yang seakan lama ditinggalkan.
“aduh!..cubit aku lagi Sarah..” seluroh Yusri perlahan
 “heyy..kau Nampak ni?” Sarah menunjukkan telapak tangannya ke arah wajah Yusri lantas membuatkan lelaki itu terkesima. Ahh..kenapalah aku ini?..melebih-lebih pula. Terasa malu pula bersikap demikian..

Kepulangan Sarah ke kampung disambut gembira oleh Mak Siti dan Mak Bedah. Ada-ada saja juadah yang dihantar oleh Mak Bedah tak kira waktu. Lepat ubi untuk sarapan, lemak rebung untuk tengahari dan asam pedas tenggiri untuk makan malam. Pendeknya Mak Siti yang sudah uzur itu tak perlu susah payah memikirkan lauk apa yang harus dimasak. Kekadang segan juga mak Siti akan kebaikan yang ditunjukkan oleh Mak Bedah terhadap keluarganya sejak dahulu. Maklumlah..keluarga Mak Bedah agak senang sedikit daripada keluarganya. Anak-anak Mak Bedah seramai 7 orang yang sudah bekerja dan berumahtangga itu setiap bulan mengirimkan wang belanja kepadanya. Berbanding dengan dia yang tidak boleh mengharapkan sangat bantuan daripada anak menantunya kerana mereka juga hidup susah di rantauan.

Mak Siti bersyukur kerana Sarah belum pernah mengabaikan dirinya semenjak bekerja. Sedikit sebanyak, lepaslah untuk dia berulang-alik berubat ke klinik swasta di pekan dan membeli barangan dapur. Noreha-anak Mak Siti yang tinggal bersebelahan juga hidup dalam kemiskinan. Dengan pendapatan suaminya-Amin sebagai pemandu lori serta keperluan 3 orang anak yang mula bersekolah,dia faham jika Noreha tidak membantunya.  Mak Siti sangat berterima kasih kepada Sarah kerana dia tidak pernah teragak-agak untuk menghulur sama belanja persekolahan anak-anak sepupunya.

Suatu petang, Mak Siti memberanikan diri bertanya kepada Sarah tentang hubungannya dengan Yusri. Sarah agak terkejut bila diajukan pertanyaan sedemikian.

“Kenapa Mak cik tanya macam tu?”
 “Bukan apa…aku tanya saja. Engkau tak nak fikir soal kahwin ke?”
 “Kahwin? Entah, tak pernah. Mak cik nak suruh Sarah kahwin cepat ke?”
 “Kalau boleh. Sebelum aku tutup mata. Janji aku dengan aruah emak kaupun terlaksana. Aku tak mahu tanggung dosa.”
 “Apa maksud mak cik?”
 “Kau kan dah lama berkawan dengan Yusri. Sejak dari kecik lagi. Tak nak teruskan sampai pelamin?”
 “Yusri kan kawan baik Sarah. Sarah tak pernah anggap Yus lebih dari abang sendiri. Mak cik tak usahlah cerita begini pada Yus. Kalau dia dengar, tentu hubungan kami dah tak sebaik dulu, kan?”

Mak Siti tertunduk. Pertanyaannya tidak mendatangkan jawapan yang ditunggu. Dia terkejut Sarah akan menjawab demikian. Sarah tak menyintai Yusri?…

Bunyi tong jatuh menyentak perbualan kedua beranak itu. Sarah berdebar jika Yusri mencuri dengar. Sarah cukup masak dengan perangai Yusri, dia suka datang senyap-senyap dan memberikan kejutan yang bukan-bukan.

~bersambung.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....