Sunday 25 March 2012

HIDUP PENUH RANJAU: Bahagian 8


Oh! Aku tak boleh hilangkan kenangan itu….semuanya menyakitkan, semuanya memedihkan. Bagaimana harus aku belajar hidup tanpa bayangan Yusri. Sarah merintih sendiri. Baginya tiada apa yang lebih memeranjatkan dari menerima berita yang datang secara tiba-tiba tengahari tadi.

Selama ini Sarah sangka rimbunan rindunya yang tertanam sejak kecil akan tumbuh menjadi sepohon pokok rendang seperti cerita dongeng Bawang Putih Bawang Merah. Sarah lupa ini semua kuasa Tuhan, semua ini merupakan ujian baginya. Dia Cuma mampu merindui sahabatnya, namun bukan berpeluang untuk terus menyintainya. Sarah tak tahu mengapa Yusri berubah. Dia juga tak mengerti samada perjalanan hidupnya sekian ini telah menemui matlamatnya. 

Sarah menundukkan wajahnya yang cengkung, beberapa titis airmata hangat menitik ke ribanya. Apalah daya gadis itu, untuk mengesat airmatanya sahaja dia tak berupaya…

15hb. Julai 2002 – 2.34 pagi

            Yus, sekalung kasih aku rantaikan ke lehermu. Aku sudah tak mempunyai impian lagi. Kau juga sudah kuburkan semua impian zaman kanak-kanak kita jauh dari daerah kita. Aku tak memahami, malah untuk cuba mengerti juga aku sudah tak berdaya. Yus, doa-doaku akan sentiasa mengiringi perjalanan hidupmu. Setulus kasihmu terhadap Zulaikha Intan- bakal isterimu tidak lama lagi. Bukankah sudah kujelaskan tidak lama dahulu, kau pasti akan menemui insan istimewa yang akan mengasihimu sepanjang hayat? Maka Zulaikha itu aku doakan menyintaimu, mengasihimu dan menjagamu serta ibu dengan amat baik.

Kegembiraanmu adalah kegembiraan yang aku tumpang sejak dari kecil.  Seharusnya aku tak layak untuk mencederakan sedikitpun perasaanmu. Terima kasih kerana menjadi sahabatku. Aku gembira kau telah menemui pilihan hati yang bakal mengongsi suka dan duka bersama.

            Di tempat kerja, Sarah asyik ditegur ketua kerana seringkali lalai dan bermenung tidak tentu arah. Tugas Sarah mencari fail. Kadang-kala fail yang diminta unit ini diberi kepada unit lain. Teman sepejabat yang perihatin, menggeleng kehairanan.

            Hamizah menghampiri Sarah sewaktu gadis itu bersandar di sebalik kabinet fail. Mizah memegang bahu Sarah yang sudah dianggap seperti adik sendiri. Tak pernah dia melihat Sarah berkeadaan begini semenjak bertugas. Di hadapan matanya selama lebih dua tahun dia mengenali Sarah, Mizah tak pernah melihat airmata Sarah mengalir seperti itu. Hatinya nekad ingin membantu meringankan beban yang sedang ditanggung oleh Sarah.

            “Sarah ada masalah di kampung ke?”
            “Tak ada apa-apalah puan. Sarah Cuma tak sihat sikit. Puan janganlah risau…” dalih Sarah, malu.
            “Saya nak bantu Sarah. Kalau-kalau Sarah perlukan pertolongan saya. Sarah perlukan duit ke?…”
         “Tidak…terima kasih puan kerana prihatin. Sarah menyusahkan puan saja. Sebenarnya …Sarah rindukan aruah emak, itu saja.”
            “Betul ke ni…tapi saya tak percaya. Saya lebih tua dari Sarah. Saya tahu kesedihan dan kerinduan kamu ni lebih dari itu.”

            Sarah memandang wajah Hamizah. Sinar matanya yang redup itu menyatakan keikhlasan ingin membantu. Tapi Sarah tak mahu membebankan sesiapa. Rahsia hati itu biarlah terus menjadi rahsia hatinya.

Hamizah beredar meninggalkan Sarah di celahan kabinet fail, sendirian. Dia tahu, jika di asak soalan bertubi-tubi pun, tak mungkin gadis itu akan bercerita kepadanya. Hati perempuannya meronta ingin mengajak berbicara dan mengetahui lebih lanjut..jika kamu mahu.

            Sewaktu Sarah melangkah keluar pintu pejabat untuk ke kantin, dia terlanggar bahu seseorang. Memang sungguh Sarah tidak perasan, lelaki yang dilanggarnya itu memalingkan wajah ke arahnya. Kacak juga…getus hati Sarah. Namun hatinya yang sedang berkecamuk menyebabkan dia tidak mahu berfikir banyak tentang lelaki muda itu.

            “ Cik..boleh saya jumpa Pn. Hamizah?”
         Sarah memandangnya seketika, dengan pandangan kosong. Lalu menyuruhnya masuk ke pejabat mencari sendiri Pn. Hamizah seperti yang didakwa. Sarah terasa tekaknya begitu perit untuk berkata-kata. Bukan kehausan…tapi bagaikan ada selumbar yang menyucuk-nyucuk dengan kejam. Lelaki itu mengucapkan terima kasih lantas menghilang ke pejabat. Ahh…kasihan dia tidak kusambut sebagai tetamu.

~siapakah lelaki kacak tersebut?..apakah kehadirannya mengundang kegembiraan buat Sarah?

~bersambung lagi...sabar.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....