Wednesday 21 March 2012

Peperiksaan dan Keputusan

Keputusan SPM dah keluar semalam. Tahniah kepada yang cemerlang dan kepada yang kurang bernasib baik, jangan putus asa. Hidup mesti diteruskan dan tak boleh nak diundur masa tersebut. Apa yang pasti, kecemerlangan dalam peperiksaan kebiasaannya bertitik tolak dari usaha pada awal-awal lagi. ditambah dengan usaha berganda dari segi kerohanian dan hubungan baik sesama insan. aku tak tipu tapi ini kajian dari segelintir pelajar yang mendapat keputusan cemerlang meski dia berbangsa apa juga.

Apa rahsianya ye?

1-Tekun belajar, buat home work, buat latihan tubi
2-Solat 5 waktu, diiringi solat hajat dan sunat serta puasa Isnin Khamis
3-Berbuat baik kepada kedua ibubapa dan keluarga serta guru-guru
4-Bergaul baik dengan jiran tetangga dan sahabat handai
5.Pastikan makan dan minum adalah dari makanan yang hala dan sumbernya juga mestilah halal


Sekurang-kurang 5 perkara ini adalah rutin harian dalam kehidupan seorang pelajar barulah hasilnya Insyallah cemerlang luar dan dalam. Aku sangat yakin spiritual kena bersih untuk menerima ilmu. Bukan mudah Allah SWT hendak memberikan apa yang kita hajati jika kita tak berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Begitu juga dengan ibubapa, sentiasalah mendoakan kesejahteraan anak-anak dan restumu mendapat keredhaan dari Allah SWT. 

Jika mengamalkan semua 5 diatas namun masih gagal, jangan putus asa. Ada hikmah dari Allah SWT yang kita tak nampak buat masa sekarang. Allah memberikan kesedihan untuk digantikan dengan kegembiraan. Apa-apapun, Istigfar banyak-banyak semoga segala macam rasa yang bersarang dalam hati terungkai tak lama lagi.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....