Tuesday 13 March 2012

Jom Makan

Makanan ruji utama rakyat Malaysia adalah nasi. bila dimakan panas-panas bersama gulai kegemaran, adalah amat menyelerakan dan memuaskan. tambah-tambah lagi rakyat Malaysia memang sukakan masakan bercili, hemmm...satu hidangan yang tak lengkap dalam setiap menu jika tak ada satu gulai masak cili, tekak terasa tawar dan tak berselera nak makan. sewaktu muda remaja belum dikunjungi pelbagai penyakit, aku ni memang kaki melantak cili. ajaran aruah mak dan abah yang gemarkan gulai pedas. jika tak ada sambal tumis, aku diajar makan nasi dengan ulam cili. setakat cili besar tu apalah sangat...hehhehe. tapi bila umurku menginjak 25 tahun, aku dapati perut mula meragam, rupa-rupanya kena gastrik! sejak itu, lidah dah jadi doktor peribadi dan sebagai thermometer semulajadi. bila makan pedas dari sepatutnya, mulalah lidah jadi pedar dan aku akan tahu bahawa itulah isyarat untuk berhenti. begitu juga dengan makan durian, ada masanya aku langsung tak boleh cium bau durian, rasa nak muntah dan pening pelbagai. sungguh! sebelum kahwin dan awal perkahwinan, aku langsung tak boleh berdiri sebelah penjual durian, mesti nak muntah. bila mr. hubby bawa balik durian untuk anak, aku mula rasa panas hati sebab bau durian menguasai ruang dalam rumah. lama juga nak pulih. bila gastrik dah menghilang ( sekejap ), dan lidahku sudah lali dengan pedas, masin dan pahit, teringin pula nak menjamah durian. mintalah mr. hubby belikan. dan sejak itu aku boleh makan durian semula tapi ada limit. bila lidah dah rasa pelik, aku akan berhenti makan walau masih banyak berbaki. terima kasih Allah sebab meminjam anugerahMu ini.

Sebut pasal makanan, jika meminta aku pilih nasi atau roti, aku akan memilih roti sebagai hidangan utama. tak tahulah kenapa, happy sangat jika dapat makan makanan yang diperbuat dari roti seperti sandiwich, anika pastry, kek, donut dan kuih muih. sebab mungkin aku tak suka masak gulai kot..*wink****

seorang member baik dari Putrajaya memberikan satu resepi mudah bagi menggantikan keinginan melepak di restoran Pizza..hahahahahha, kira-kira waktu terdesak gitu bolehlah menipu anak-anak yang ramai ( hahahaha ) dan hasilnya memberangsangkan. jadi ibu ni kenalah kreatif diiringi kata-kata hikmat dan motivasi kepada anak yang asyik meragam mengajak ke tempat-tempat tersebut di tengah2 bulan..huhuhu

PIZZA SEGERA

bahan-bahannya:

roti sandwich
keju mozarella ( boleh didapati di kedai bakery atau pasaraya )-diparut
daging cincang/sardin dalam tin-dimasak seperti membuat sambal tumis@ikut citarasa
sosej-dihiris nipis
cendawan butang-dihirs nipis

cara-cara membuatnya:

tumis daging cincang/sardin dalam tin secukup rasa-ketepikan
ambil sekeping roti sandwich, letak 2 sudu tumisan dan ratakan
susun sosej dan cendwan atas daging/sardin
akhir sekali taburkan keju mozarella secukup rasa
bakar dalam oven sehingga keju cair lebih kurang 5 minit
taraaa..siap untuk dinikmati panas-panas kerana keji mozarella akan terjurai-jurai seperti pizza di luar sana..yeahh..

pizza inti sardin. anak suka sangat, rasa berbaloi membuatnya


No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....