Nuffnang ads

Tuesday, 20 March 2012

Puding Kacang Merah

Suami memang suka makan puding. anak pun terikut-ikut sama namun maknya saja yang kadang-kadang rajin, kadang-kadang tak berapa selera nak buat. hehhe..hari-hari mesti jenguk dapur kak Azlita, intai resepi-resepi mudah yang boleh dibuat di dapur kecilku. kalau rezekiku murah, hasil kejadian alhamdulillah sedap dan menyelerakan. jika sebaliknya faham-faham aje lah ye..hahahahhaha...sebelum bagitau baik gelak dulu.

Kali ini aku nak kongsikan satu resepi mudah nak buat puding kacang merah. itu terpulang kepada korang nak letak apa dalam puding tu, tapi disebabkan struktur, kaler dan bentuk kacang merah yang mengiurkan dalam blog kak Azlita tu, membuatkan hatiku begitu teruja nak mencuba. kebetulan pula rombongan mak dan ayah dari Johor Bahru nak datang, lagilah semangat nak tunjukkan kepandaian memasak..( hahahahahahha ). dari petang bawa ke lepas Maghrib aku merebus si kacang merah namun hasilnya masih kurang empuk ( biarlah ). dia ni liat sikit, nak kena rendam lama, barulah boleh direbus, jika terus merebus, perlukan masa yang lama dan kesabaran tahap Delta. di mataku, aku memotovasikan diri dengan gambaran hasil yang sangat menarik seperti puding kak Azlita tu..fuhh..kena buat juga ni, kaki dah kebas dek berdiri ke hulu kehilir menambah air dan mengacau supaya tak cedera dimakan api si kacang-kacang merahku..huhu.

Bahan-bahannya :

1 cwn Kacang Merah
1 packet / 13g Serbuk Agar-Agar-saya guna agar-agar kering 
1 liter Air-saya sukat ikut plastik panjang agar-agar kering tadi =1 1/4
240g Gula-saya letak 1 cawan @ 2 cawan jika suka manis
1 tin Susu Cair 
1 sb Tpg Jagung-saya tak letak
1 heai Daun Pandan-saya tak letak sbb lupa nak beli
Sediki Pewarna Merah Jambu-saya guna sirap rose
secubit garam -untuk merebus kacang supaya tak tawar sgt

Rebus kacang sehingga empuk.
Ambil 1/2 cwn & ratakan ke dlm acuan.
Blend baki kacang sehingga hancur
Letakkan serbuk agar-agar, air, gula & daun pandan ke dlm periuk & masak sehingga hancur.
Sendukkan +/- 1/2 cwn & tuangkan ke atas kcg merah dlm acuan tadi.
Masukkan campuran kcg merah yg di mesin tadi ke dlm agar2 & masak sehingga mendidih.
Biarkan lapisan kcg merah tadi mengeras sedikit sebelum di tuangkan masakan agar2.
Biar agar2 sejuk di suhu bilik sebelum di masukkan ke dlm peti sejuk.
Hidangkan sejuk.


**saya masak agar-agar dengan gula dan sirap, bila benar-benar sebati dan hancur semua agar-agar, baru masukkan susu cair dan kacang merah yang di kisar halus.

inilah hasilnya yang tak seberapa 
terima kasih kak Azlita kerana berkongsi resepi, saya akan cuba yang terbaik di masa mendatang dan mempelbagaikan idea untuk dikongsi bersama, yang penting saya telah berjaya mencuba dan rasanya wah..tak keras, tak lembik..sedang elok untuk dipotong dan dihidang kepada tetamu. penat berdiri lama di dapur berbaloi kerana hasilnya membanggakan. cubalah...

No comments:

Nuffnang ads

About Me

My Photo
Semenyih, Selangor, Malaysia
hidup itu indah jika tahu menghargainya dan ditaburi kasih-sayang seikhlas mungkin.