Tuesday 6 March 2012

LAGI-LAGI RINDU

memang..memang aku sedang rindu. dan aku pasti, tersangat pasti, mesti mak johor yang rindukan aku. aku juga begitu kerana setiap malam pasti aku bermimpi bertemu mak...aku saja tak mahu telefon mak sebab nanti aku mesti menangis, inipun dah mengalir airmata, jatuh berderai-derai tak disangka2. menyebut namanya sahaja aku dah pilu-itu mak orang lain...rasa segan pula hendak berlebih2an.

badan saja besar membulat tapi hati goyang macam agar2...aku takut aku dilanda stress..mungkin juga. pagi tadi aku menasihati suami supaya rendahkan volume bila cakap dengan maknya. dia kata bukan sengaja, bukan marah tapi nak cakap slow takut dia tak dengar..entahlah. bila memiliki, semua rasa macam tak sedar diri. nantilah, kalau mak dah tak ada, mesti abang menangis setiap malam sampai bila2. bukan nak ajar suami, cuma saling mengingatkan supaya merendahkan diri dan ego kala berdepan dengan mak, biarlah kita yang salah sentiasa, menangkan saja mak. itu pesanku setiap hari kepada abang dan aiman. sebab itu mak serasi duduk lama di rumah kami. alhamdulillah..selagi terdaya, kugagahkan juga melayan karenah mak. bukan nak mintak apa pun mak tu, sekadar makan minumnya dan tv astro Oasis nya terjaga...hehehehe..kesian mak, kalaulah aku mampu, aku upahkan seorang ustazah datang ke rumah setiap hari untuk ajar mak tentang ilmu agama kerana mak pernah bilang kepadaku yang dia dah tak berupaya ulang alik ke masjid di kampungnya, tak daya nak jalan kaki belajar agama. iyalah, nak harapkan anak2 datang mengambil, menunggu dan menghantar balik rumah, semua ada urusan sendiri. aku faham sangat kehendak dia tapi kami pun...( mungkin tunggu SBPA ni kuar) hahahaha...Insyallah..kalau ada rezeki dan kalau ada ustazah berkelapangan. dulu sewaktu abang membesar, semua keperluannya mak bereskan, kini bila mak dah tua dan anak2 dah bekerja, kenapa keperluan mak langsung tak ada siapa nak tanya??..itulah hakikat anak dan ibubapa hari ini kan? dulu mak sanggup ikat perut untuk bagi kita makan, tapi kenapa sekarang kita tetap dulukan perut kita dari mak? kenapa? sebab fikir perut mak dah tua, tak payah makan itu ini?

lagi satu, bila anak kita cakap kurang ajar dengan mak kita, kenapa ada antara kita yang langsung tak marah anak kita? nanti bila kita dah tua, kita juga dapat kesan begitu oleh anak cucu kita..insaflah.

**sekadar renungan untuk hari ini sebab saya sayang mak.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....