Thursday 15 March 2012

HIDUP PENUH RANJAU: Bahagian 6


Sarah turun ke tanah. Dia nampak kelibat Yusri bergegas menuju ke sungai. Sarah membuntuti dari belakang. Benarlah Yusri telah mendengar pengakuannya sekejap tadi.

Dari jauh Sarah nampak Yusri duduk di atas batu besar. Menongkat dagunya dengan kedua belah tangan. Serba-salah Sarah dibuatnya. Mungkinkah persahabatan yang terjalin lebih dari 20 tahun ini akan terlerai begitu sahaja?

“Dah lama kau datang?” Sarah pura-pura berbahasa. Yusri cuma mendiamkan diri, membaling batu ke tengah sungai. Sarah memegang rambut Yusri yang terbuai-buai di tiup angin petang. Yusri tidak membantah. Sarah mengambil getah rambut yang tersimpan di kocek baju kurung dan mengikat rambut lelaki itu tanpa perlu bertanya. Rerambut yang luruh dikibas-kibas lembut dengan belakang tangan.

“Bila kau!...” ahh, tak jadi pula hendak marah-bisik Yusri. Dia mengambil nafas dalam-dalam dan menyambung kata “….nak pergi pekan makan laksa abang Janggut?”

“Alah.. kau suruh aku balik saja ke Kuala Lumpur kan?…..” pantas saja Sarah memotong cakap Yusri. Yusri mengeluh. Dia tak boleh merajuk panjang dengan Sarah. Sarah gadis pujaannya selama ini, biar Sarah tak sudi menerimanya lebih dari seorang kawan. Yusri sanggup membuang jauh-jauh perasaan terluka sebentar tadi kerana dia sayangkan Sarah. Benarkah Sarah menolaknya? Atau gurauan Sarah kerana malu terhadap mak cik sendiri?atau aku yang berangan melepasi langit?..hey Yusri, tak malu!
“Aku dah cukup duit nak bayar deposit kereta Kancil. Semalam aku ke kedai kereta.” Yusri mengubah topik perbualan. Kendur sahaja nadanya.

“Kau dah fikir masak-masak?” Sarah mengubah kedudukan dan duduk agak jauh dari sisi Yusri. Malu pula jika orang kampung nampak.

“Sudah. Sebelum kau balik ke KL, aku bawa kau ke kedai kereta, buat tempahan dan kau pilihlah warna yang kau mahu.”

“Warna kegemaran kita kan sama. Kau dan aku suka warna merah. Atau kau dah tukar selera barangkali?….” Sarah sengaja mencetuskan ketegangan. Dia suka mengusik kedamaian pada setiap pertemuan. Sempat lagi dia melirik pada wajah Yusri yang mula tadinya keruh, kini sedikit bercahaya. Lelaki..

“Aku tak mungkin berubah Sarah. Aku takut kau yang berubah. Maklumlah, angin kota lebih indah dari angin desa.”

 Sarah tersenyum. Dia tak mengiakan mahupun membangkang. Sarah keluarkan pemotong kuku dari saku baju. Meminta Yusri menghulurkan tangan kanan. Sudah lama dia tidak memanjakan Yusri, Sarah mahu Yusri mengingatinya sebagai seorang kawan yang tak akan semudah itu melupakan setiap kenangan yang dicipta. Zaman kanak-kanak masih kuat berlegar di jiwa dan Sarah teringinkan zaman itu kembali menghiasi kotak hatinya. Biar sekali cuma, Sarah terlalu merindui detik-detik kemanisan meniti batas usia yang terhampar pada sebidang tanah duka nestapa. Apa yang tersimpan dalam kotak jiwa biarlah hanya aku dan Tuhan sahaja yang tahu.

Hati lelaki Yusri bagaikan luluh melihat dan merasai kemanjaan yang diterimanya dari Sarah. Biar baru sebentar tadi dia mendengar kalimat pedih dari bibir mungil itu. Aku akan tetap menantimu Sarah…walau aku tak tahu samada kamu menerimaku atau tidak. Aku takut jika kamu menolaknya begitu sahaja..bilakah aku punya keberanian untuk menyatakan kepadamu..

“Aku mahu merubah kehidupan aku dulu Yus. Aku mahu sambung belajar lagi, tolong keluarga aku. Bila hidup aku dah stabil nanti, barulah aku nak fikirkan soal jodoh. Kau tahu bukan…aku hidup dalam kemiskinan sejak dari kecil lagi, tradisi itu tak akan kesudahan jika aku ambil keputusan tamatkan zaman bujang dan mengikut pergi suami aku.”

“Aku faham prinsip kau. Apa-apapun, aku sokong keputusan yang kau buat, aku sentiasa akan beri kau semangat. Kalau kau perlukan pertolongan aku, hubungi saja aku di rumah. Aku dah pasang telefon, nah nombornya.”

Sarah mengambil sekeping kertas kecil dari tangan Yusri. Menatapnya seketika sebelum menyimpan dalam kocek bajunya.

“Aku nak balik. Nanti mak cik risau pulak. Senanglah kau dah masukkan telefon rumah, bolehlah aku tahu perkembangan kesihatan mak cik aku tu. Aku balik dulu ya Yus…”

“Aku pun nak balik sama. Esok aku ambil kau jam sembilan pagi, kita ke pekan tengok kereta kita.”

“Baiklah. Kau nak aku pakai baju apa?”

“Aku suka benar kalau kau pakai baju kurung kuning air tu. Yang pernah aku belikan raya sudah.”

“Baiklah…”


~BERSAMBUNG LAGI...adakah hubungan Yusri dan Sarah akan direstui kedua belah keluarga? sama-samalah nantikan debaran detik permulaan dalam hidup mereka..jeng..jeng..jeng

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....