Tuesday 12 July 2016

KERINDUAN YANG BERPANJANGAN

Aku teringat bait bait lagu dari Norhaniza Idris suatu waktu dulu:

"ingin kuturut jejak langkahmu
Walau kemana saja kau pergi
Ingin aku menghambakan diri
Untuk engkau mengasihi

Sedalam mana lautan api
Pasti aku cuba mengharungi
Itulah ketulusan hatiku
Semoga kau kan mengerti"

Lagu tersebut seiring usiaku.  Seiring kekecewaanku yang kubawa melayari bahtera kehidupan.  Kamu pasti tidak pernah menduga,  aku tergolong dalam kumpulan setia hujung nyawa,  sekali menyerahkan hati pasti tak kan lupa hingga mati. 

Biarpun usia perpisahan itu telah menginjak 21 tahun! 

Waktu sebegitu,  pelbagai peristiwa telah berlaku. Mengundi juga sudah masuk 4 kali... Aku terus tabah menjalani rona rona kehidupan.  Jatuh bangun sendirian dirantau orang.  Menangispun sendirian,  bila aku mencapai kejayaan,  saat itulah juga antara moment paling sedih kerana tatkala aku menggenggam piala kejuaraan,  aku mencari cari seraut wajah yang kusayang untuk berkongsi kebahagiaan.. Namun kamu tiada dimana-mana. 

Kini sejarah bagai terakam kembali,  roda roda kenangan silam kembali berputar dan kembalikan warna-warna terindah dalam lipatan sejarah. Namun apa yang tersisa adalah jerih luka semalam yang tak mungkin terubat meski ditebus dengan segunung intan permata. 

Meminta kepada yang berpunya.. Bagai mengemis ditengah padang pasir.. Yang kehausan cuma aku seorang,  yang makin sengsara juga aku semata... 

-dhaifnya aku. 







No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....