Monday 4 July 2016

HIDUP PENUH RANJAU : Maafkan daku

Setelah Sarah dirawat dan dibenar berehat di bilik rawatan harian, Yusri minta izin untuk pulang menukar pakaian dan menyegarkan diri. Dia juga perlu menjenguk anaknya yang masih kecil itu meskipun Elizabeth sentiasa ada di rumahnya jika dia ada urusan diluar. Tugas Yusri sebagai pereka grafik membenarkannya bekerja dari rumah dan memantau perkembangan anak kecilnya dan hanya sesekali sahaja dalam sebulan dia perlu datang ke pejabat, itupun dalam jarak yang hampir dengan kediamannya.

Selesai mandi, Yusri duduk di birai katil. Termenung panjang. hatinya bagai disagat sembilu memikirkan betapa jauhnya dia dari kampung halaman. jauhnya dia dari realiti kehidupan seorang anak desa. Bila difikirkan, mengapa dia tergamak membuang diri begitu jauh setelah gagal dan kecewa dalam hidup..sebenarnya hati Yusri merana melihat pernikahan Sarah. SUNGGUH..

Dia bangkit, membuka sebuah beg besar yang pernah digunakan ketika datang ke bumi asing ini. Mencapai sebuah diari warna jingga. Dia membuka halaman demi halaman dan berhenti pada satu halaman yangmengandungi sekeping gambar..tiba-tiba matanya digenangi air jernih, panas dan menitis di lengannya.

Ya, sekeping gambar Sarah sewaktu remaja. Sentiasa ada dalam diari tersebut. Gambar itu diambil ketika majlis hari ulangtahun kelahiran Yusri yang ke Lapan Belas ..seusia sapu tangan pemberian Sarah kepadanya. Dia mendakap gambar tersebut rapat-rapat ke dadanya. hatinya amat rindu meski wanita yang didamba itu betul betul telah berada di hadapan matanya.

Aku menantimu selama ini sayang..sangat mengharap agar kau kembali ke sisiku dan kita sempurnakan janji janji kita dulu. kini, siapakah yang paling sengsara sayang? akukah yang bakal kecundang sekali lagi? akukah...

Yusri mendapatkan si kecil Najmissanajmi yang sedang leka bermain dengan Elizabeth.

"Missa, papa have to go out soon, behave yourself okey..papa will be back half an hour "

"Okey papa.."

Yusri bergegas keluar ke Batley Health Centre untuk mengambil pulang Sarah dari sana. mungkin dia sudah sedarkan diri dan lebih bertenaga dari tadi. Dia mendapatkan doktor Syed Hassan yang bertugas tadi untuk mendengar keputusan penyakit Sarah.

"She's getting well and nothing happened . the blood also stable. get enough rest and eat well. you do not worry ."

"Thank you doctor..shall we discharge today?"

"Okey take some medicine and you must take care of your beautiful wife." ujar doktor Syed Hassan sambil tersenyum. Dia menulis sesuatu diatas kertas dan diberikan kepada Yusri.

Yusri masuk ke dalam bilik rawatan harian dan melihat Sarah sudah bersedia untuk pulang ke rumah. wanita itu bermuram durja dan duduk di bucu katil dengan pandangannya hanya tertumpu keluar tingkap. ada sisa sisa airmata yang telah kering di kedua belah pipinya. Yusri mengesat pipi Sarah dengan sepenuh kasih sayangnya, Sarah tiba-tiba memeluknya lalu kembali menangis. Bahunya terhenjut-henjut menahan esakan. Pelukannya kejap bagai tak mahu lagi dilepaskan. Hiba benar hati Yusri saat itu..dia juga turut mengalirkan airmata..sayang, aku tahu hatimu.


~hatimu miliku jua...bersambung




No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....