Saturday 2 July 2016

HIDUP PENUH RANJAU : Rindu Kenangan Silam

Roslan mundar mandir dibiliknya.  Hatinya terlalu bingung tanpa kehadiran isteri yang selama ini setia disisi.  Dia maklum bahawa Sarah kesunyian.. Selalu ditinggalkan berpergian mahupun meraikan teman teman bujangnya.  Dia tidak menyedari perbuatannya itu memakan dirinya sendiri kini.

Teringaat dia,  isterinya itu adalah sebaik wanita yang pernah dikenalinya.  Cukup berbeza dengan mana mana wanita yang pernah menjadi temanitanya. Sarah tak pernah menyusahkan dia, wanita itu semulia apa yang dipapar diwajahnya.  Namun dia tak pandai menjaga hati seorang isteri.  Roslan fikir segalanya baik asal membawa pulang sejumlah wang yang bisa membeli dunia...

Sangkaannya meleset,  kehidupan sukar Sarah sewaktu kecil telah membentuk jati dirinya sehingga dia tak memerlukan sokongan sesiapapun untuk bangkit dari kelukaan.  Tiba tiba hati seorang lelaki ini berasa amat malu sekali..


"Sarah sayang.. Cepatlah pulang... Abang rindukan Sarah.. "

...........

Percutian ke London dirasakan amat menggembirakan buat Sarah.  Dia langsung tidak terfikirkan soal siapa yang menunggunya di tanahair.  Hatinya sentiasa berbunga riang ditemani Yusri sahabat lamanya.  Barulah dia mengerti apa itu bahagia yang tak pernah dikecapinya beberapa tahun ini. Hati yang sengsara bagai pulih sepenuhnya.

"Sarah.. Tak mahu terus tinggal disini? " tanya Yusri disatu petang sewaktu bersiar siar melihat kota London.

" Apa yang dijanjikan disini untuk aku agaknya? "

" Apa yang kau harapkan mungkin? "

Sarah memandang wajah lelaki itu sekilas.  Wajahnya sendiri bertukar rona kemerah merahan .  Yusri tersenyum.

" kau ni masih tak berubah ye,  bila kau malu.. Muka kau jadi merah jambu.  Tapi itulah yang paling aku rindu".

Sarah menekup wajahnya dengan kedua belah tangan.  Sungguh dia gementar berhadapan dengan lelaki itu meski telah mengenalinya semenjak kecil. Hatinya masih berdebar debar saat pandangan mata mereka bertemu.  Ada kerinduan yang bersarang disitu.. Jauh dari sudut hati.

"kenapa dulu kau tak halang aku pergi...... " ujar Sarah perlahan.  Yusri tersentak hingga telefon yang dipeggangnya  hampir terlepas

" aku.. Aku minta maaf kerana percaya hasutan mak aku tanpa bagi peluang kau membela diri. Aku memang tak patut berbuat demikian kepada kawan yang aku dah kenal sejak kecil.  Cuma aku tak mampu menghalang mak aku.. "

" kau melukakan hati aku selama bertahun tahun.. Aku ni sampai letih mencari kesilapan sendiri Yus.. Kemudian kau bernikah pula dengan Zulaikha seperti kau tak pernah mencintaiku. "

" Zulaikha pilihan emak aku.. Manakala kau adalah pilihan aku selama lamanya.. Percayalah."

Mereka bungkam seketika.  Tiada bait bait kata mampu diluahkan apabila menyelusuri denai silam. Sejarah adalah kenangan terindah meski pahit dan tak mungkin untuk dikarang semula.

"Tinggalkan suamimu.... "

Sarah terkedu!



_Sarah
Batley,  London.







No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....