Sunday 3 July 2016

HIDUP PENUH RANJAU : Mengapa membohongi hatimu..

Sarah mengajak Yusri pulang ke rumahnya untuk menukar pakaian. Hodoh benar pada penglihatannya kemeja yang telah kotor terkena percikan darah ini. Yusri hanya membiarkan Sarah mengesat sisa-sisa darah yang masih basah dengan hujung sapu tangan yang kemudiannya terhenti seketika. Sarah meneliti sapu tangan itu sambil tersenyum.

"Ini sapu tangan yang aku bagi pada kau kan?" Yusri tersenyum panjang lalu mengiakan.

"Aku sayang sangat dengan sapu tangan tu, kau bagi masa hari jadi aku yang ke lapan belas, kini kita dah berusia lewat tiga puluh..lebih sepuluh tahun dalam simpanan aku"

"Maafkan aku sebab kotorkan dengan darah aku.."

"Biarlah sapu tangan tu berkhidmat untuk tuannya..aku tak kisah".

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah Yusri, mereka tidak banyak berbual. masing-masing cuma melayan lagu lagu dari corong radio kereta dan sesekali saling berpandangan penuh tersirat.    

"Sayang..kau bahagia dengan perkahwinanmu?" tanya Yusri berbahasa. Lama Sarah mendiamkan diri untuk menjawab.

"Kau rasa bagaimana? kelihatannya aku begitu mungkin?" getus Sarah menduga. Mungkinkah raut wajahnya menceritakan begitu? ahh..klise benar hidup aku ni.

"Aku sekadar nak tahu..adakah kau bahagia, itu sahaja."

"Aku tak mahu jawab ..misteri."         

Yusri memberhentikan keretanya ditepi jalan. Sarah sudah tahu memang begitulah perangai lelaki itu jika tak puas hati. Dia akan cuba dapatkan jawapan dengan apa cara sekalipun.                                                                                                                                                                                                      
"Jomlah balik Yus.."

"Kau bahagia tak ni??" soal Yusri tegas. Jemarinya mengetuk ngetuk stereng kereta tanda protes. Sarah menelan air liur bimbang terjadi pertengkaran kerana sebab yang terlalu peribadi baginya.

"Itu soal aku Yus..perlukah aku beritahu kau sekarang?"

"Ye perlu..sebab jika kau tak bahagia, aku akan pastikan aku ambil kau dari tangan lelaki tak guna  tu!".

PANGGG!!!!...Sarah melepaskan satu tamparan kuat ke pipi kanan Yusri. Tubuhnya menggiggil, semakin banyak darah pekat keluar dari hidungnya dan kemudiannya Sarah pengsan rebah di kerusi...

"Mengapa perlu kau takut untuk berkata benar sayang...oh Sarah..aku kesal dengan sikap kau yang satu ini." keluhnya perlahan. Sungguh dia simpati dengan hidup sahabat dan kekasih lamanya ini.

Yusri menghentikan keretanya di Batley Health Centre, West Yorkshire untuk mendapatkan rawatan. Saat itu dia mula percaya, bahawa Sarah sebenarnya sedang mengalami tekanan jiwa hingga kerap kali berdarah hidung, sama seperti ketika dia kecil . Sarah tidak boleh dipaksa, tidak boleh menerima kekasaran, jika bertahanpun, ianya lama kelamaan akan memakan diri seperti sekarang.

Sungguh hati lelaki ini tewas.


~bersambung.


                           

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....