Tuesday 19 July 2016

HIDUP PENUH RANJAU : Dibutakan oleh cinta

Sarah mengemaskan beg pakaiannya dengan cermat. sepanjang percutian ke London ini, tiada satupun cenderahati ingin dibelinya sebagai kenang-kenangan. Hatinya tiada untuk membawa sebarang kenangan kecuali di sini..di Batley ini..dia melekatkan wajahnya di cermin solek..merasakan kedinginan pagi yang bakal dia rindui tidak lama lagi.

Yusri mengetuk pintu bilik meminta izin untuk masuk. Sarah mengangguk lalu duduk di birai katil dan memerhatikan lelaki itu melabuhkan punggung di kerusi malas bersebelahan meja solek.

"Cepat kau kemaskan baju..apakah kau nak balik sekarang?" soal Yusri kehairanan. Sarah menunduk kelu. Cemas hatinya tatkala menatap raut wajah kekasih lamanya itu. Dia hanya terdiam lama. hatinya bertambah cemas bila lelaki itu merapatinya dan berbaring pula di sebelah. Kau mahu apa..

Yusri menguis-nguis hujung anak baju Sarah dan menjalar pula ke pergelangan tangannya yang mulus. Sarah seakan mahu merentap namun bagaikan terpukau oleh perilaku Yusri..saat itu Sarah terbayangkan seraut wajah insan polos yang selalu merenggut jiwanya, lalu cepat-cepat Sarah bangkit!

"I'm married...yes, i'm married"...

"But I am supposed to be your husband not him..I am." ujar Yusri perlahan menahan sendu. Sarah terjelepok ke lantai kebingungan..bagaimana harus dia hadapi ujian ini dan segalanya berpunca dari kedegilan hati yang menuruti perasaan.

"Marilah kita pulang ke Malaysia, aku perlu berhadapan dengannya"

"Kau hanya akan kecewakan diri kau saja Yus.."

"Aku rela jika itulah Takdir untuk aku saat itu. Yang pasti aku tak dapat menahan diri dari semua ini.."

"Kau juga hanya akan melukakan hati aku ..jika kau benar sayangkan aku, aku rayu jangan lakukan demikian..please" tegas Sarah dalam sendunya.

"Jika kau bahagia hidup dengannya, aku pasti kau tak akan datang ke mari, walau siapapun aku pada pandangan matamu..walau aku bukanlah Mr. Aduka..bukankah begitu Sarah? Bukankah?"

"Sebab aku perempuan murah yang tak layak untuk sesiapa pun..aku hanya bagai menjual maruahku untuk datang kesini mencari kata hati...maafkan aku Yus."

"Please..don't say that honey..kaulah permata hatiku sejak dulu. Aku saja yang tak tahu menjaganya, please..you're just hurt me by saying that..no honey..no.."

Yusri mengangkat tubuh Sarah dari lantai dan dibawa ke atas katil perlahan-lahan. Dia menyeka airmata Sarah dengan ibu jari tangannya, dengan sepenuh kasih sayang.

"Sarah..jika aku mahukan kau begini, sejak sekian lama aku telah mendapatnya. tapi kau sesuci embun pagi, aku hormati itu sayang..jangan bimbang."

Yusri berlalu keluar dari bilik Sarah dan menutup pintu perlahan. Sarah merasakan matanya pijar dan ada titis-titis cecair pekat dan hangat merembes keluar dari hidungnya...

Aku yang selalu buta menilai cinta atau cintanya buat mata hatiku gerhana..













No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....