Wednesday 22 June 2011

HIDUP PENUH RANJAU:Bahagian 3

        Bidalan mengatakan, jika cintai seseorang, bukakan ikatan rantai yang kamu pasang kepadanya dan biarkan dia berlari sejauh yang dia mahu kerana dia pasti akan kembali kepadamu jika dia juga mencintaimu. Cinta tak perlu dipaksa, cinta juga tak mungkin seperti meminta-minta. Namun kita insan biasa-mempunyai serasa memiliki. Antara sedar dengan tidak, kita bagai mengunci rasa kemilikkan itu dan menidakkan hak orang lain.

****************************


Orang kampung maklum tentang keakraban Sarah dan Yusri, sementelah kedua orang tua mereka juga bersaudara. Bau-bau bacang kata orang. Siapa yang tak kenal Yusri dan Sarah, sejak kecil mereka sering berdua bermain pondok-pondok dan polis sentri. Malah kedudukan rumah yang hanya berselang tiga buah rumah jiran menyebabkan Yusri sering makan dan tidur di rumah Sarah lebih dari rumahnya sendiri. Jika Yusri tiada di rumah, tahulah Pak Salleh dan Mak Bedah mencari di rumah Sarah. Sejak kecil hinggalah dewasa, Yusri tak pernah berpisah lama dengan Sarah.  Pernah Pak Mahat- aruah ayah Sarah membawa keluarga bercuti ke kampung sebelah emaknya di Manjong selama seminggu, maka seminggu itulah Yusri jatuh sakit kerana merindui sahabatnya. Akhirnya, jika kedua belah keluarga mahu pulang menziarahi orang tua masing-masing, Yusri dan Sarah pasti dibawa bersama.



********************

“Baik-baik jaga diri Sarah. Selalulah balik kampung tengok kami. Aku nak kumpul duit nak beli kereta, nanti bolehlah bawa engkau jalan-jalan ke pekan”

“Baiklah. Dapat gaji pertama nanti, aku balik jumpa kau. Nanti aku tulis surat sebelum balik.”

“Kau janji tak akan berubah Sarah?”

“Iye..aku janji. Kau juga mesti janji jangan potong rambut kau yang panjang ke bahu tu. Kalau kau potong masa aku balik esok, aku tak nak berkawan lagi.”

Yusri tersenyum. Tahu benar dia bahawa Sarah sayangkan rambutnya yang panjang mencecah bahu itu. Dialah yang akan menolong mendandan dan kadang-kadang sengaja ditocangkan dua. Pernah juga Yusri mengugut mahu memotong dengan membawa gunting kecil dalam poketnya tapi sekejapan itu juga Sarah akan berlari pulang sambil menangis. Kemanjaan Sarah terhadapnya buatkan hati Yusri kerap berdebar. Dia senang jika sarah merajuk minta dipujuk. Sarah gadis yang baik, Sarah sahabatnya yang paling ayu.Yusri cukup kenal isi hati Sarah. Dia tak pernah meminta yang bukan-bukan. Sarah cuma mahu Yusri menjadi diri Yusri yang sebenar. Cuma kenakalannya sahaja kadangkala menjengkelkan. Sarah pernah mencucuk punggungnya dengan kayu ketika leka terbongkok-bongkok mengutip kayu api yang dibelah ibu sehingga seingatnya dia meraung kesakitan, terus merajuk tak mahu berkawan tetapi rajuknya cuma bertahan dua hari..bila Sarah melawatnya dengan membawa mainan kapal perang, senyumnya melebar sampai ke telinga. Hilang amarah yang bersarang. Itulah kenangan paling indah yang terpahat dalam jiwa membawa ke alam dewasa.

Dari kecil, mereka berkawan, bertengkar, berbaik semula tanpa jemu namun kini masing-masing sudah menginjak dewasa, pergaulan itu haruslah ada batasnya agar pandangan orang tidak tertikam serong hingga timbul fitnah yang bukan-bukan. Kalau dulu dengan selamba sahaja tangannya memaut lengan Sarah tapi kini tiba-tiba dia jadi pemalu, ada getar dalam hati tatkala tersentuh tubuh gadis itu..

Sarah..aku merindui kamu..pulanglah dengan segera. Lemah dirasakan dunianya, tanpa kedengaran suara gadis itu memanggilnya dari anjung rumah, menyuruhnya segera ke tempat kerja atau membantunya berbelanja pasar..atau kadangkala sengaja gadis nakal itu mengacahnya supaya dia kelam kabut mencari. ahh..kau sudah berubah menjadi gadis paling ayu pernah kujumpa, moga kau menjadi milikku suatu hari nanti.

Hari sabtu kali ini adalah hari sabtu yang membahagiakan kerana didatangi sepucuk surat pada tengaharinya. Kebetulan Yusri tidak bekerja hari itu kerana menemani ibunya ke bandar membeli kain pasang. Cop Kuala Lumpur buatkan Yusri tak sabar-sabar untuk membukanya. Dia terus berlari ke tepi sungai yang tidak jauh di belakang rumahnya. Mengambil tempat di sepohon pokok yang rendang, menyedut nafas dalam-dalam. Bibir Yusri menguntum senyum . Debar dalam hatinya hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui.

“…aku akan pulang ke kampung pada 06hb. September. Sengaja ambil cuti panjang untuk mengacau engkau dan buatkan engkau merajuk.”

Yusri mengira-ngira dengan jari. Hari ini 4 haribulan September. Maknanya lusa Sarah akan pulang menemuinya. Hati Yusri menjerit-jerit kegirangan. Terasa lama sungguh tempoh 2 hari itu. Cepatlah masa berlalu..aku tak sabar menunggu pulangnya puteri pujaan aku.


~bersambung.

 

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....