Tuesday 7 May 2013

BILA AIMAN DAH BOSAN

memang betul-betul bosan agaknya

Korang tengoklah sendiri. sampai aku tanya kenapa aiman? dia jawab-aiman bosan la ibu, tak tau macamana nak cakap tapi dalam hati ni macam rasa kosong kalau lama-lama kat rumah. maksudnya dia nak keluar jalan-jalan a.k.a merayau dengan kawan-kawan di bawah tu. maklumlah duduk di apartment ni ramai kanak-kanak sebaya dan bila dengar suara kawan-kawan bermain di bawah, hati melonjak nak ikut sama. masa ni masih awal pagi dan aku tak bagi keluar sebab cuaca pun mendung.

lama juga nak menerangkan kepadanya bahawa itulah gelora anak muda sepertinya yang mesti nak keluar rumah walau apa yang terjadi. hati meronta-ronta nak explore apa yang ada di luar sana tanpa memikirkan buruk dan baik dan pesanan orang tuanya. dalam kepayahan, dia menelan kata-kataku dan diam lalu masuk ke dalam bilik. hai..menjadi ibu bapa ni kena pandai psikologi dengan anak-anak. kalau tak sabar tu yang nak marah saja. aku tak nak la jadi seperti jiran di hadapan rumahku, celik mata saja jam 5 pagi dah marahkan anak-anaknya. lama-lama mereka dah tak mahu mendengarnya dan mungkin akan lari dari rumah. aku tak mahu itu terjadi pada anakku dan ada satu perkara yang aku kongsikan dengannya ahad lalu.

sementara aku menunggu abang mengundi, aku tinggal dalam kereta dengan aiman. terdetik dalam hatiku untuk meluahkan perasaan yang terbuku dalam hati kepada anakku itu. 'aiman, ibu minta maaf sekiranya selama membesarkan aiman, ibu banyak berkasar dengan aiman dan tidak mendidik aiman dengan baik. ibu minta maaf jika kekurangan dalam membesarkan aiman'. dan dia jawab' aiman maafkan ibu'...luruh airmataku. rasa beban dalam hati hilang sedikit.

semoga anakku menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan negaranya dan tidak melupakan kami orang tuanya. amin.


No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....