Sunday 5 May 2013

BUBUR CHANDIL LOLA




maaf ye, almaklum snap guna kamera murahan, dah la tu hari mendung 

Balik dari Nilai 3, aku bergegas balik ke kedai runcit untuk membeli santan, memandangkan ramai kedai yang tutup sebab mengundi, maka aku hanya beli santan kotak. dan dengan semangatnya buat bubur tepung yang aruah mak aku panggil bubur chandil ( ikut sebutan lidah jawa ). dan aku rebus sedikit tepung caca untuk dimasukkan bersama. aku ambil 2 senduk tepung gamdum dan bancuh dengan air macam nak buat jemput-jemput. ada orang suka campurkan dengan tepung beras tapi aku suka pure tepung gandum saja. cubit kecil-kecil dan masukkan dalam santan cair yang sedang mengeleggak. masukkan gula kabung, sedikit gula pasir dan akhir sekali lebihan santan kotak tadi, kacau sebati. 

tak sampai 30 minit dah siap terhidang atas meja. dalam suasana kepenatan, kedinginan sebab hujan petir sabung menyabung di luar, hurmmmm...enak sungguh bubur itu.











No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....