Wednesday 15 May 2013

10 TAHUN SUDAH...

Macam tak percaya je usia perkahwinan kami dah menginjak angka 10. Bersama-samanya juga telah bertambahlah usia aku dan abang. Banyak dugaan dalam melayari bahtera rumahtangga kami ni. Paling tak pun kalau bergaduh sikit-sikit tu memang wajib, lari dari rumah aje yang tak pernah dan tak kuasa aku nak buat. Akulah isteri paling nakal( kalau jahat dah bunyi lain macam pulak), paling tak sabar dan keras kepala. Abanglah suami paling cool sebab dia terlampau banyak menahan amarahnya. Kalau tak sabar dah tentu muka aku ni herot berot kena tampor hari-hari sebab suka marah-marah. Bukan...aku ni jenis kasar.......dia tu slow motion, so selalulah bertelagah berselisih pendapat, cuma aku tak suka panjang-panjang. Contohnya baru kejap tadi macam nak hentak meja tapi lepas tu boleh manja-manja lagi. Tak ganas namanya? Hahahahaha...contoh je bukan betul pun...aku lebih suka berdiam diri dan tidur kalau hati sakit dan terlampau marah ( selalunya pon suka tido ) dari cenderung melontarkan kata-kata kesat kot..tak baikkkk, nanti boleh sakit jantung beb.

Apa-apapun, aku memang sayangkan abang..dialah tongak keluarga, susah juga kalau abang sakit, nanti tak ada orang nak hantar aku pergi keje ke Putrajaya tu. Aku bukan tak boleh memandu cuma bila abang kesian kat aku yang macam rabun ayam je memandu awal subuh ke tempat keje, dia menghulurkan bantuan untuk menghantarku dan kemudian pusing balik ke tempat keje dia di Sungai Besi. Kan jauh tuuuuuu...kau hado..duit minyak dan tol memang aku korbankan dan terkorban setiap bulan, tak yahlah bagitau ekk, buek sakit ati yo. Ni pun aku dengar minyak nak naik harga lagi...macam ni dapat gaji terus simpan untuk minyak kereta la jawabnya. Jom ikat perut.

Walau aku belum dikurniakan zuriat sejak 10 tahun berkahwin ni, aku bersyukur dihadiahkan anak segera iaitu budak aiman tu la..yang berbinkan abang. Mungkin Allah SWT memang suruh aku jaga dia sampai besar. Dia memang selalu minta adik tapi dah bukan kuasa kita kan? Sejak-sejak aiman dah remaja ni, aku pulak yang rindukan kanak-kanak kecil di rumah. Ada ke korang yang tak mahu anak? kalau ada tolong la bagi kat aku ni ekk? Bukan suruh bela je tau nanti dah besar datang ambik. Bagi terus boleh? jeles pulak bila tengok kat tv ramai budak-budak buat keje haram beranak kat tepi longkang la, semak la, sungai la, jamban la..eh eh..mudahnya kan? tak ada ke yang nak tinggalkan kat depan rumah aku siap dengan surat beranak dan akujanji tak nak tuntut lagi di masa depan? hahahahaha..kalaulah ada. Aku malas nak ambik dari rumah kebajikan, susah kena pantau tiap2 bulan. 

Tak apalah..redha sajalah dengan kehendakNya. ada sesuatu yang Dia nak bagi yang aku belum ketahui. Mungkin Dia tahu aku tak mampu dari segala segi dalam membesarkan anak itu yang Dia tak mahu bagi lagi tu...alhamdulillah saja la. Allah SWT lebih mengetahui aku ni.



No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....