Wednesday 29 June 2016

HIDUP PENUH RANJAU : Terjemahan kata hati

Apabila saban hari seperti ada kupu kupu didalam perut tatkala memandang wajahmu, tidak berkesempatan mencuri pandang seraut wajah itu buatkan tulang temulangku seperti ingin reput!

Sarah sengaja mengusik lelaki itu pada suatu hari nan lalu, tika senja hampir berlabuh di tepian sungai.

 "kalau kita buat gencatan jumpa boleh tak?" ujar Sarah selamba. Seusia kanak kanak berumur 8 tahun itu entah apa yang difikirkan mereka. Tujuan tanpa niat.

"Boleh..aku tak kisah tapi boleh ke kau nanti?" jawab Yusri tegas.

"Aku rasa aku boleh. beginilah..baik kita berhenti bercakap atau berjumpa satu sama lain selama sepuluh hari"

"Aku setuju. kita mulakan dari sekarang."

Dan dua orang kanak-kanak sebaya itu dengan angkuhnya berlari menju ke rumah masing-masing. Tak sepatahpun ayat muncul dari mulut mereka keesokkannya dan halaman rumah mereka bagaikan dilanggar garuda lagaknya. Sepi dan tenang tidak seperti selalu.

Beberapa hari kemudian, Mak Bedah muncul di tangga dapur rumah Mak Siti, bertanya kepada sahabatnya itu perihal anak-anak mereka. Dia bertanyakan Sarah kerana tidak terlihatkan anak itu bermain-main di halaman rumah seperti selalu. Mak Siti hanya tersenyum simpul.

"Sarah demam..sejak kelmarin. entah..tiba-tiba saja. Yusri mana? Aku tak nampak pon kelibatnya beberapa hari ni? sihat dia? 

"Kebetulan pulak, Yusri pun tengah demam ni..hai, macam berjanji saja budak budak tu. Sudahlah sejak kelmarin dia tak mahu bercakap, Bingung pulak aku di rumah tu."

"Ohhh..Yusri demam juga? macam berjanji pulak ye?"


........Ahhhhhh, kenangan mengusik jiwa. Sarah tergelak kecil bila mengingati kejadian tersebut. bodohnya kami waktu itu.

Hati tak pandai berbohong. cuma seringkali apa yang cuba lidah terjemahkan adalah pantulan dusta demi menutup ruang curiga dalam jiwa.

Aku terlalu rindukan dia namun biarlah segalanya menjadi rahsia..

Sarah
Batley, London
2.32am.




No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....