Wednesday 22 June 2016

ANTARA MEMAHAMI DAN HARAPAN : Anugerah terindah atau bencana

Apalah motifnya tajuk tu ye..hanya jauhari mengenal manikam namun hendak juga bercerita disini bagi renungan bersama.

Jika bercerita tentang bagaimana hendak memahami seorang manusia, sila berkawan dengannya dan kaji latar belakangnya dulu secara perlahan-lahan, mungkin dari gaya dia bercerita ataupun bila sudah rapat mungkin dia tak segan silu berkongsi kisah suka dukanya kepada kita. ambillah iktibar dan sentiasalah bermuhasabah. jangan cepat menongkat langit mahupun mencemuh kisah-kisahnya.

sebagai seorang kawan yang baik, adalah tidak elok untuk mencela, mengumpat mahupun rasa bimbang diri tertinggal dibelakang dek kerana kemashyuran dia. setiap orang dianugerahi oleh Allah SWT akan rezeki yang berbeda dan janganlah kamu khuatiri akan rezeki yang diberikan itu mencukupi atau tidak. pandang dari sudut nikmat dan redha, Insha Allah pasti kamu tak mengingini selebihnya.

Bercerita pula tentang harapan, segenap jiwa punya naluri tersebut. bukanlah makhluk Sang Pencipta sekelian alam namanya jika tiada punya rasa mengharap. namun harapan itu kadang kala biarlah tinggal harapan yang tidak menagih sebarang perjanjianpun, kerana bahagianmu mungkin belum tiba dari Yang Maha Kuasa.

Tajam lidah berbicara belum tentu telus nurani mengiakannya kerana dikala jantung laju berdegup, kekhilafan mungkin tercetus..

aku sebagai manusia, yang penuh dosa..juga mengharap masuk syurga....

~babylola.


No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....