Thursday 27 December 2012

HOLIDAY KE USS...kunun



bersama hubby tercinta. pedulikan ler gambar background yg seksi tu ekkk..



Assalamualaikum w.b.h semua kawan-kawan bloger. entri ni dah basi kot sebab baru sekarang ada kesempatan upload gambar-gambar yang tak seberapa semasa bercuti ke Universal Studio Singapore pada 11 Disember 2012. bercuti bersama hubby dan anak( Aiman) dengan ditemani oleh adik dari Johor Bahru, kalau tak memang jakun nak masuk sana. mujur adik-adik memang kaki jalan so tak ada masalah sepanjang perjalanan kecuali keliru sikit time nak cari makanan di Jurong.

Balik JB hari Sabtu, sebab adik yg bongsu bilang ( cehh...cakap pon dah ikut style orang singapura) kalau nak ikut jalan-jalan ke USS beli tiket, mesti ada kat rumah jam 1.00 tengahari. punyalah bersemangat hubby bawa kereta dan sampai Bandar Baru Uda memang tepat-tepat jam 12.00 tengahari buta. rilek sekejap dan jam 1.15 tengahari gitu, adik pun balik dari tempat keje dia di Pengarang.

So jam 2.00 petang lebih kurang, kami pun berangkat ke Singapore dengan menaiki keretaku untuk terus didaftarkan di Kastam sana. nak masuk Singapore kalau bawa kereta sendiri mesti daftar dulu setibanya di kastam Singapore dan kena beli kad Auto-Pass ( macam Touch-n-Go la..). tapi tak guna juga kalau lepas beli kita tak top-up terus. hampehh je sebab tak boleh guna . time nak masuk parking USS tu, gate x boleh buka. mujur bakal adik ipar ada bawa Auto-Pass dia. lain kali bgtaulah awal-awal yang kad tersebut kena top-up. kira-kira macam mula-mula daftar beli kad aje tapi kosong. top-up baru boleh guna. aisyehhh...sudahlah masa nak mohon auto-pass tu kena tunjuk gambar cukai jalan JPJ. iyelah..kita nak masuk negara orang ...follow je la.

Lagi satu yang penting, sebelum masuk sana, isi dulu kad putih yang diserahkan bersama-sama pasport kita. nanti marah orang belakang sebab kita baru terkial-kial nak menulis. kalau sorang tak apa, kalau satu kereta tu ada 6 orang? tak ke berbulu kawan nak tunggu. contohnya macam aku la..bakal adik ipar siap berlari2 anak untuk mendapatkan kad putih dari pegawai kastam di Singapore.kami lalu dari Tol Link Kedua  ( Kompleks Kastam Sultan Abu Bakar Tanjung Kupang), tapi rupanya terpaksa menunggu lama dekat 30 minit nak tunggu kereta didepan yang ada 4 orang  penumpang dan tiada kad putih. 

Kawasan USS tidaklah sebesar mana, pusing dari kiri ke kanan atau dari kanan ke kiri. paling seronok berada di Jalan New York sebab jam 11, 1 dan 5 ada SALJI.....memang jakunlah semua orang termasuk mat-mat salleh. bukan salji sebenar tapi buih sabun.

Salji di New York..hehe




bersama adik. cover sejuk la kunun
kami naik roller coaster yang lebih kepada mini rider muatan 12 orang di tempat TRANSFORMER. cuma yang menjemukan ialah berbaris 1 jam untuk menaiki bendalah tu. letih sangat. kepada yang ada anak kecil tu dinasihatkan tak payah la masuk, memang diaorang akan menangis kebosanan dan tak sabar punya.

Aiman diheret adik naik roller coaster GALACTICA. roller coaster tu terbahagi 2 iaitu biru untuk kurang trill dan merah untuk lebih excited. adik memilih untuk menaiki roller coaster warna merah tapi setengah jam selepas turun...Aiman masih menggiggil ketakutan! hahahahaa...

kami masuk ke studio Light Camera Action dimana adegan ribut taufan kononnya melanda kotaraya New York. best jugalah. nama studio pun cah cenggitu, semuanya berkenaan Cahaya, Aksi dan tektik kamera. sound sistem memang power..

Di Studio The Mummy, kami berhajat menaiki roller coaster tu tapi memandangkan aku ni penakut, aku jadikan alasan kaki tak selesa di tempat duduk dan minta keluar. ada coaster yang sedikit besar untuk kami yang bersize besar tapi aku meminta untuk keluar terus. barulah lega hati ini. nak tau alasan sebenar???? sebab berhampiran tangga untuk ke tempat coaster the mummy tu, aku nampak..bukan hantu tapi papan tanda mengatakan coaster itu akan bergerak kedepan dan tiba-tiba berhenti dan kemudian akan kebelakang dalam keadaan menjunam ke belakang dengan drastik. tak takut? say sorry to them yang memang gayat. semua papan tanda tu dalam English of kos...hubby tak faham but aku diam je sampai atas. bila keputusan untuk keluar dari coaster kubuat, barulah aku bagi tahu hubby akan situasi yang bakal diaorang hadapi. bye bye..kataku seraya keluar melalui exit yang dinyatakan. sejurus beberapa ketika, mereka selesai  hubby dengan muka pucat lesinya hanya tersengih kepadaku. speechless. lama baru dia cakap yang baguslah tindakan aku keluar tadi. kalau tidak mesti aku terkencing-kencing. hehehehehehhe.....padan muka.

selepas itu, kami bergerak ke destinasi impianku: FAR FAR AWAY. yesssss..princess fiona i'm coming for you. saksikanlah gambar-gambar yang tak seberapa ni...

Dipintu masuk


Di dalam Far Far Away, kami masuk studio Shrek, ada adegan konon untuk menyelamatkan fiona dari penjahat. time ni memang rilek habis. dengan kerusi yang bergerak ikut filem. 4D filem. yg bencinya bila si donkey bersin, ada air betul terpercik-percik ke muka kita, rasa geli pulak. kemudian bila labah-labah dilepaskan, terasa kat kaki kita benda tu merayap. rasanya semua pengunjung melepaskan lelah berjalan dan berdiri sepanjang hari disini, dengan sejuk nyaman air-cond dan studio yang macam pawagam luas dan bersih. rasa tak nak keluar, kalau tayangan filem tu sejam, rasanya boleh tertidur. ambil kesempatannnnn.. hehehe.

cantik bangunan tu, macam dalam castleville


Setiap beberapa jam sekali, ada celebriti seperti Myrlnn Monro ( Betul ke ejaan ni) yang jelita berlegar-legar dengan ditemani bodyguard dan petugas khas. Ada Betty yang seksi dan aku terserempak juga dengan Brandon Fraser dari The Mummy.bsemua tu pelakon olok-olok tapi mengikut watak di studio-studio yang berkaitan. Contohnya kalau berada di Celebriti Walk ,
kenal Audrey Hepburn? artis dolu-dolu..

...jumpalah dengan mereka-mereka ni dan kami dapatlah bergambar di nama Celebriti yang aku sendiripun tak kenal..hahahahahahahahha. jakun.  hello..bayar mahal tau, berseronok la sepuas hati sampai petang. 

 Sebelum keluar dari USS, kami dihiburkan dengan persembahan dari penyanyi merangkap penari ala kabaret yang emmm..ampun seksinya. orang lelaki sukalah, kami yang perempuan ni malu-malu ayam je tengok. dah sampai situ, kenalah buka kepala hotak ni menerima budaya asing walau dalam hati rasa nak melangkah pergi tak sanggup tengok. selalu tengok dalam tv saja, ni dah kat depan mata. jeling kat Aiman dan hubby, muka merah-merah menahan segan..hahahaha.

ada juga persembahan dari dancers yang bagus ( lelaki) dan aku pulak yang letih tengok diaorang beraksi

ni gambar di jalan masuk mula-mula ke USS. Van popcorn pun berebut orang nak bergambar..


Di Studio Transformer, ada gerai minuman ringan yang menjual botol air ikut tema robot. tapi harganya dalam RM50-60 gitulah ( lupa ). mujurlah Aiman tak meraung-raung nak botol air tu ( sebenarnya  maknya yang meraung dalam hati ..). bila kita beli botol air di USS ( tak kisahlah karakter apa), bila kita beli 2nd time dan seterusnya air soda, cuma SD3.00, kalau tak SD5.00...waduhhhhh..mahal bangat harga air soda kat situ. RM12.50 gitu. walhal kalau kat Malaysia cuma RM2.00. kalau tak ada duit memang tak payah pergi sanalah bawa anak-anak, buat sakit jiwa je..huhuhuhuhu. Adik pulak dulu pertama kali masuk, ada beli botol air tapi dek jadi rebutan anak-anak buahnya, mak sorokkan sampai lupa kat mana, gigit jari je la.


di depan Studio Transformer. robot tu bergerak tau, ada orang kat dalammnya


Hubby dan aiman ambil kesempatan beraksi di Jalan Hollywood dimana ada beberapa kereta lama yang dipakir sebagai props dan agak menarik juga membayangkan jika ianya benar-benar berada di persekitaran Kota Hollywood.





Kesimpulannya, itulah mungkin first dan last masuk situ. Tiket masuk pun RM185. belum lagi nak shopping cenderahati yang harganya tau-tau sajalah. memang nampak macam murah tapi bila convert ke RM..alamak..ampun. sekecil-kecil key chain pun dah SD10, kali lah dgn RM2.50...tidak ke dah jatuh kepada RM25?...kawan2, maaflah ye, tak ada la logo USS untuk dibeli sebagai hadiah.

Tapi untuk bersantai-santai di luar USS dan ambil gambar pun boleh, ada gerai2 disitu tapi kena tengoklah halal ke tidak, jangan main belasah saja. dan digalakkan pakai sandal bertali/kasut untuk mengelakkan lenguh nak berjalan merata-rata. lagipun kalau nak naik roller coaster, selipar tak bolehhh..nanti terpelanting kena pulak orang kat bawah. nak masuk Mummy pun kena simpan beg di peti keselamatan yang entah selamat ke tidak tu..tanggung sendiri la jah.

Itulah serba sedikit pengalaman melancong ke Universal Studio Singapore. Pengalaman yang mungkin sekali seumur hidup dan banyak ertinya kepadaku kerana nilai yang terdapat padanya. nak tahu tak? hasrat melancong ke Singapore ini adalah hajat suamiku yang berdikit-dikit menyimpan duit syiling semenjak beberapa tahun. aku memang tak sangka kerana selalu memperlekehkan hubby yang amat gemar mengumpul syiling sampai berbakul-bakul ( sebesar size A4) tanpa berhasrat menyimpannya ke dalam mana-mana bank. rupa-rupaya hobi tersebut digunakan oleh beliau untuk melancong tanpa mengeluarkan duit lain termasuk kos membuat paspot. terima kasih abang...diam tak diam, duit syiling yang dikumpulnya ( RM1000.00 lebih) termasuk duit yang dijimat-jimatkan dari wang gaji setiap bulan,  kami membelanjakan hampir RM2000.00 sepanjang 4 hari di Johor Bahru dan 2 hari di Singapore!! 

Tahun 2013, aku menyimpan hasrat untuk membawa kakak kandungku pula naik flight ke Langkawi. kasihan dia kerana perancangan kami ke Singapore tidak dimaklumkan kepadanya lebih awal. akupun hanya tahu hubby confirm ke USS pada bulan November lalu. memang tak sempat nak kumpul duit la, lagipun aku tak mampu untuk menanggung mereka sekeluarga. sebagai balasan tutup mulut, aku berjanji mambawa kakak sekeluarga ke Langkawi, itupun dengan kos sendiri-sendiri. sekurang-kurangnya kakak sempatlah mengumpul duit tambang dan saku...hehehehe.

semoga entri ini dapat dimanfaatkan kepada kawan-kawan diluar sana, tak niat nak menunjuk-nunjuk, sekadar penerangan percuma sepertimana aku dulu yang tercari-cari blogers yang dah pergi kesana.

~Ta ta.














No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....