Tuesday 4 December 2012

DEMAM DURIAN CREPE


Assalamualaikum w.b.h kepada semua teman-teman bloger. nampaknya demam DC sudah tiba di rumahku pula!!! yepeeeeee...rasa bahagia dan gembira kerana berjaya mencapai keinginan untuk meng'crepe' yang selama ini diangan-angankan. fulamak..nampak sangat jarang-jarang masak!

Dek kerana rasa gelora yang tak terkatakan semenjak DC melanda Malaysia, dek kerana tak tertahankan jiran-jiran sebelah menyebelah di tempat kerja asyik melantak DC yang dibeli..( dek kerana tak puas makan sebenor-benor nyerrrr), maka hari itu aku gagahkan fikiran ( kudrat sentiasa adooo) untuk 'memaksa' suami singgah membeli barang-barang yang jumlahnya ehemm..menjeling manja cik abang sebab dia tak yakin pada isterinya ini untuk membuat ntah apa kebendanya DC tu pada dia..( sampai ati abang ). sebab dia tahu aku ni memang NEVER FOREVER melempeng untuk dia ( MEMANG ). AKU DAH JEMU MAKAN LEMPENG LA SEJAK KECIK..sesekali tu merengek juga suruh abang buatkan..diulangi: suamiku yang buat lempeng untuk aku..eh..untuk kami..hahaha gotcha!

Maka sejurus lepas mandi dan solat Asar ( jam 6 ptg lepas balik keje ), masak nasi dan panaskan gulai, mulalah aku menimbang ikut sukatan dari resepi Kak Azlita masam Manis. sukar sebab tak reti masak. pas tu buat la, kebetulan malam tu Bola Malaysia lawan Indonesia..abang caya dengan tak caya je aku rela tak ikut dia dan anak pegi stadium. nak buat duit kataku..cewahh...betul-betul degil melawan arus nih.

Tengah-tengah buat..TUP! Letrik tak ada......marah betul aku kat TNB, time aku nak buat DC letrik pulak tak adaaaaaaaaaaaaaaa. so tengok la gambar lilin nih..dalam kegelapan malam di bawah sinaran lampu lilin aku dok mengcrepe..ciss. akhirnya..jadik la juga crepe pertama dengan teknik yang kudapat setelah sebungkus tepung aku punahkan..huhuhu.




haaa..sekarang ni alhamdulillah, dah start menjual DC dah. abang cuba bawak 10 pack of 5's dengan harga RM10.00 di Kem Sungai Besi. dari tempat kerja aku update status DC aku dan abang kata dia letak saja terus habis. suka la abang...barang jadi duit. itulah..percayalah kat aku ni..hahahaha

korang tengok la kuali aku ni: asalnya aku beli Pemanggang Ajaib cap IKAN untuk bakar ikan. semua itu ketentuan Allah SWT jua apabila benda itu membantu aku untuk mencapai hasrat membuat dan menjual DC bagi area Sungai Besi..alhamdulillah.....( lain kali jangan marah isteri bila suka membeli..)
inilah rupa pemanggang yang telah aku punahkan untuk dijadikan kuali 'single'..cerdik tak aku? haha


lempeng pertamaku...nipisssss



walla...gebu dan montok macam tuannya..


ini aku buat untuk bawa ke pejabat hari ni bagi kawan-kawan rasa. satu pek 4 biji saja. sebab nak habiskan stok durian semalam.


Sekarang ni, aku buat tak payah tengok resepi, tak payah timbang-timbang, ni korang boleh tiru atau rujuk ke blog masakan yang lain-lain:

DURIAN CREPE / DURIAN PANCAKE
By : Fatmah Bahlawan
Rujukan : Hesti

250 gm tepung gandum
3 biji telur
500 ml santan
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh pandan emulco
1 sudu teh pewarna hijau

Satukan semua bahan di atas di dalam bekas
Kacau rata
Masukkan dalam blender dan kisar
Kemudian tapis

Sediakan kuali leper untuk membuat crepe yang tidak melekat
Panaskan hingga kuali benar-benar panas
Oleskan sedikit minyak pada kuali
Kemudian kecilkan api
Tuangkan satu senduk kecil ke dalam kuali dan masaklah adunan tadi hingga menjadi crepe
Adunan tak perlu di balikkan
Bila permukaan atasnya dah kering terus angkat
Buat sehingga habis
Biarkan sejuk. 


RESEPI DERHAKA LOLA:

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung kastard
1 biji telor
1 sudu besar gula halus
sedikit pewarna yellow lemon
sedikit esen vanilla ( untuk hilangkan hanyir telor)
2 cawan susu segar
air secukupnya sampai adunan cair


Intinya:

1 cawan Whipping Cream -saya guna jenama Richs warna biru( lebih firm dari Richs Gold Label yang agak lembik-bimbang kalau tak pandai lipat nanti terbarai meleleh-leleh)
Isi Durian secukupnya-saya beli Durian D24 sebab banyak isi dan gerenti sodap.

Cara-cara membuatnya:

campur semua adunan, kacau atau nak blender pun boleh. kemudian tapis.

panaskan kuali non-stick dengan api yang kuat, agak2 dah panas tu kecik kan api ( jangan kecik sangat nanti tak jadi pulak)

tuang 2 senduk adunan yang dah agak cair tu dan oleng-olengkan kuali ( jangan di ratakan dengan senduk nanti melekat donq..). jika ada lebihan adunan dalam kuali tu sila masukkan balik dalam bekas asal. supaya lempeng tak tebal karang makan cepat muak.

kena rajin tengok-tengok lempeng tu, kalau dah agak kering tu boleh la diangkat. kalau non-stick tu kan dia tanggal sendiri cuma kena bantu lekangkan tepi-tepi dia tu. 

melempeng ni kena sabarrrr...kalau tak nanti rupa crepe tu tak cantik, serupa muka orang kena tumbuk-lebam sana sini. kikihkih..

dah siap tu bolehlah letakkan whipping cream
letakkan isi durian diatasnya
letakkan whipping cream lagi diatas durian tu
kemudian lipat macam nak lipat sampul surat atau terpulang cara bagaimana kehendak anda nak lipatnya, janji lipat la.

selamat mencuba, tak cuba rugiiiiiiiiiiiiii terutama kepada yang suka gilerrr durian dan ramai isi rumah. beli 5 ketul pasti tak cukup kan?? ahaks..





No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....