Monday 3 September 2012

KENDURI KAHWIN BOS

wajah kepenatan walau kenyang makan kenduri

bukan main hensem lg bos ni sengih. tahniah bos



01 September 2012, bos aku kahwin di Telok Panglima Garang, Selangor. Sebagai seorang kakitangan yang baik, aku sanggup ketepikan jemputan ke rumah kawan-kawan dan hadirkan diri ke majlis beliau. Gerak dari rumah jam 8.00 pagi dan tiba di rumah pengantin perempuan jam 10.30 pagi. Memanglah awal sebab kami risau sesat dan bertambah lewat. Memandangkan sampai awal, kami memutuskan untuk bershopping di sekitar pekan. naik turun pasaraya kecil disitu, hati tak berkenan pulak, jadi kehulu kehilir macam orang sengal ( sebab bukan pekan/bandar sendiri), abang memutuskan untuk tunggu dan park kereta di depan restoren mamak, bolehlah minum air untuk hilangkan dahaga. sampai saja di situ dengan hati yang bergelora untuk mendapatkan teh ais sempoi...tup tup kedai dah tutup. aisyehhhhh...cam tau je mamak ni kita nak ngeteh kat situ. sebelah kedai ada tapi pemiliknya India asli. langsung telan air liur aje la.

Bila jam dah menunjukkan angka 11.45 pagi, kami pun cepat-cepat turun dan bersalaman dengan mak cik di situ yang berkemungkinan saudara mara pengantin perempuan. perut tengah lapar dari tadi berdondang sayang, apalagi? capai pinggan dan taram lauk pauk. nasi ambil sedikit sahaja kerana nanti yang makan mesti abang juga. memang badanku besar sampai kakak yang nak bubuh nasi tu tertanya-tanya kalau aku nak tambah lagi beberapa senduk kerana tak percaya banyak itu je yang aku makan. aiyaaaa..malu sehh.

Sambil makan sambil tengok-tengok orang, dari jauh aku nampak bapa pengantin perempuan. memang tak kenal tapi dari gaya , air muka dan lengang lenggoknya, aku memang pasti 200% itu ayah kepada Diana-pengantin perempuan. bila nak balik, sempat lagi aku menyapa beliau dan berjenaka bahawa rupa parasnya tumpah ke Diana, gelak besar orang tua tu.

lebih kurang 30 minit aku menunggu bos sampai, buka pintu je aku terus minta izin nak ambik gambar tapi aisyehhh..bos kata kejap Lola, rupanya tali pinggang sampin bos terlucut. lama jugak nak ambik gambar. sampailah barisan kompang nak bermula, aku sempat lagi kata jap..jap..nak ambik gambar, selamba derk je la. bos marah aku nak balik cepat tp memandangkan orang sebelah dah muncung-muncung sampai boleh buat sangkut baju, aku pun ambil keputusan untuk balik. tak pe la bos, nanti tengok bini bos dalam facebook je.

nak masuk ke Hulu Langat pulak jem macam siput sedut tak cukup bulan. tersemput-semput . menyampah aku, tapi nak buat macamana, inilah hasil kejayaan Malaysia, itupun ramai rakyat Malaysia tak bersyukur. agaknya mereka nak sangat/meluap-luap nak rasa bagaimana diri dipijak bangsa asing dan berdiri di bawah kibaran bendera asing. itu jam kalau kita di langgar di tepi jalan macam kucing kurap dan langsung tak diperdulikan mati ke hidup ke...dah tak berguna dah. eh eh..apa hal lak aku melalut, malas la nak nak naikkan darah.

dalam kepala tengah berkira-kira nak buat puding bagaimana yang sedap dan senang untuk dibawa ke majlis hari raya bahagian khidmat pengurusan pada 07 September nanti. oh ya, hari itulah hari lahir anakku yang ke 13 tahun..ayahnya pesan minta aku tempahkan kek karamel dengan kawanku di putrajaya. yummy.


No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....