Tuesday 4 September 2012

HAPPY BIRTHDAY TO YOU!!





salam semua, 

pejam celik pejam celik rupanya budak lelaki kecil yang nakal berlari-lari dengan botol susu besarnya itu dah pun berusia 13 tahun...tarikh lahirnya ialah pada 07.09.12 jumaat ini dan ayahnya dah suruh aku tempahkan sebiji kek karamel kegemaran dia dengan kawanku. harap-harap kek tersebut selamat tiba di hulu langat dari putrajaya.

pelbagai kisah suka dan duka aku alami selama membesarkan dia, dari selalu tidur di lenganku hingga mengelamun sendirian di biliknya, aku merasakan bagai tak mahu dia membesar sebagai remaja. aku masih mahu merangkulnya dan menciumnya walau selalu juga kucubit dan lepik peha gebunya kerana nakal dan hyperaktif. bukan senang nak jadi seorang ibu, banyak perkara perlu dikorbankan demi kepentingan anak. tapi aku tak pernah menyesal dan selalu berharap untuk memberi yang terbaik kepadanya. aku tahu aku bukan seorang ibu yang sempurna atau lebih tepat lagi POPULAR. mungkin aku harus menukar rentak didikan dan kebimbangan bila dia menginjak usia begini. aku takut dia akan keluar dari rumah dan tidak meghiraukan nasihat kami lagi. anak-anak di zaman ini berbeza dengan kami di zaman dahulu.

dia berbeza dari anak-anak yang lain, cepat sangat terasa dan merajuk, cuma aku ini tidak mahu melayan sangat karenah manjanya secara berlebihan. kuajarnya melakukan tugasan rumah dan menitik beratkan tanggungjawab mendengar kata ayahnya. aku tak mahu dia kelak lupa diri dan tenggelam dalam arus dunia remajanya. biarlah sekarang ini dia merasakan aku banyak berleter tapi kelak suatu masa bila tiba saatnya dia hidup berdikari, dia akan mengetahui betapa berkesannya leteranku selama ini. ibarat main layang-layang,  harus pandai mengawal tali.

aku sayangkan dia, cuma aku tak tahu bagaimana hendak kuluahkan dengan kata-kata. remaja hari ini jika di nasihati itu ini, dianggap leteran, bebelan. kadang-kadang aku diamkan diri sepanjang hari atau beberapa hari dan yang kelakarnya dia tahu pulak aku merajuk atau marah lalu berjaga-jaga mengawal kelakuan agar 'yang terpendam tidak meletus bagaikan gunung berapi'. pernah dia bertanya ayahnya samada kami bergaduh kerana suasana di rumah sunyi sepi tanpa suaraku. hahahaha...bukan marah cuma malas hendak bercakap kadang-kadang.

selamat menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 13 sayangku dan ibu sayangkan kamu dunia akhirat, demi Allah SWT yang memberi ibu nyawa serta sedikit kasih sayang. semoga kamu menjadi anak yang soleh dan diberkati di dunia dan akhirat serta bertanggungjawab terhadap ayah dan ibu di suatu masa kelak saat kami memerlukan kamu nak..







No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....