Thursday 1 November 2012

HIDUP PENUH RANJAU: Bahagian 11



“Hei! Sarah…kau tengok tu, ombak agak kuat malam ni.”

“Iyelah…agaknya kat bahagian sana hujan kot? Langit pun dah mendung kat sini.”

“Kau nak makan jagung bakar tak? Tunggu kejap ye, aku beli.” Ucap Yusri seraya bergegas berlari ke arah penjual jagung bakar di hujung Tanjung Emas, tidak berapa jauh dari tempat mereka melabuhkan punggung. Sarah hanya mampu tergelak kerana begitulah sikap sebenar Yusri, selalu bertanya tetapi setiap kali itulah akan menjawab bagi pihaknya.

Selang beberapa ketika, Yusri kembali dengan membawa dua tongkol jagung bakar dan sebungkus air tebu kegemarannya. Dia mengambil tempat di sisi Sarah.

“Engkau cuti lama tak kali ni?”

“Aku cuma ambil cuti hujung minggu saja, esok aku baliklah. Aku balik pun sebab nak tengok mak cik.”

`“Tak termasuk aku?”

“Samalah tu…kau kena kerja keras sekarang. Bayar ansuran kereta lagi, sara diri kau lagi, nak simpan duit lagi…ha, dah banyak simpanan kau?”

“Kan aku dah keluarkan semua untuk bayar muka kereta ni…yang karat-karat tu adalah..”

“Sebab itu aku suruh kau berhenti merokok, kurang sikit belanja beli rokok dan kesihatan kaupun terjamin nanti.”

“Terima kasih sebab kau sayang pada aku.”

“Salah tu…prihatin.”

Yusri mengalihkan kedudukan. Dia duduk bersetentang dengan Sarah. Memerhatkan raut wajah Sarah dalam-dalam. Kerinduan dalam hatinya seakan berapi-api ketika itu. Sarah jadi malu yang teramat. Yusri menanggalkan jaket kulit warna hitam dari tubuh dan menyelimuti diri Sarah yang kelihatan kesejukan. Dingin malam di tepi laut sebegini memang menggamit suasana romantis.

“Sarah…sudikah kau jadi isteriku?”

Muka Sarah berubah jadi panas. Rasa malu, rasa gembira dan segala rasa bercampur-baur menghuni kotak fikirannya tika ini.Tanpa sebarang jawapan, tanpa memandang Yusri yang sedang tekun merenungnya, dia hanya mampu memberikan titisan airmata.

“Jawablah Sarah…kau terima tak hasrat hati aku ni?”

“Aku tak mampu menjawabnya, aku tak ada jawapan itu Yus.”

“Kau tak pernah menyayangi aku Sarah?”

“Lebih dari apa yang kau sangka Yus. Tapi aku tak sepadan dengan kau dan keluarga kau, kau mesti sedar semua itu kan?”

“Aku tak pernah memandang kau dari segi itu Sarah. Aku ikhlas menyayangi kau, sejak dari kita kecil. Aku tak sanggup kehilangan kau Sarah…”

“Apalah yang mampu aku beri kepada hidup kau. Aku seorang yang miskin Yus, kau tahu sejak dari kecil, keluargaku banyak bergantung kepada keluarga kau. Duit yuran sekolah akupun, bapak kau yang selalu beri. Kau dah lupa?”

“Semua itu tak pernah buatkan aku jadi seorang ceti yang memaksa kau membayar balik segala hutang dan bunga. Keluarga kami tak pernah mengungkit perkara tersebut Sarah….atau kau saja yang jadikan ianya sebagai satu alasan kosong.”

“Kau tak akan faham apa yang ada dalam hati aku ni Yus.”

“Selama ini, aku masih belum mengenali Sarah alias Sarawanija binti Abd. Mahad?”

“Kau tak memahami kesukaran hidup kami Yus…aku jadi segan kepada keluarga kau, aku tak mahu dikata apa-apa.”

“Nasi yang aku selalu makan di rumah orang tua kau lebih banyak dari budi yang kami pernah taburkan demi persekolahan kau Sarah. Aku dewasa dengan berkat suapan yang dia beri melebihi suapan tangan emak aku sendiri…”

“Benarkah kau bukan menjadikan kesemua itu sebagai timbangan saksama hutang antara kita?”

“Aku akan buktikan kepada keluarga kita nanti. Marilah kita balik, malam ini juga aku nak beritahu Mak Siti…”



……………………………………………


Hutang kita dah langsai…dan kau telah menjadikan aku terlalu miskin tanpa apa-apapun jua. Aku sudah menunaikan janji kita, aku sudah melakukan kehendakmu suatu ketika dahulu dan…apakah dengan kesemua pengorbanan itu, di tempat ini aku berdiri sendiri Yus? mengapa sanggup kau tumpahkan airmataku untuk sepanjang musim hidup yang kering dan gersang ini. Apakah aku tidak layak merasai kenikmatan hidup anugerah Illahi bersama-samamu seperti dahulu?aku dapat merasakan kepahitan hidup sedang menjalar memakan segenap urat nadi. Jiwa wanitaku telah hancur seperti tiada ingin kembali. Mak…abah…jemputlah aku pergi bersamamu.

~bersambung.

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....