Wednesday 11 April 2012

Kuih Lapis Lola

Semalam jenguk-jenguk blok kak Zu Semanis Gula dan kak Azlita Masam Manis. ternampak kuih lapis. cantik je. hati meronta-ronta nak buat juga memandangkan resepi-resepi yang lain banyak menggunakan ketuhar ( kes ketuhar en. hubby masih belum mahu angkut ke kedai repair..). maka jeling-jeling la resepi yang boleh di kukus, bakar, panggang, goreng dan rebus..huuhuhu

Resepi kuih lapis ni saya namakan Lola sebab mengambil nama sempena nama pena blog. hahahhaa, sebenarnya orang dulu-dulu dah banyak dah buat kuih lapis ni, kira kuih cincai je namun dek saya ni baru nak kenal-kenal dapur, terasa seperti istimewa pulak tahu membuatnya..wah..suamipun kata sedap sebab tak la manis sangat dan lembut pula. apakan tidak, nak melapis sebanyak 14 lapis tu kenalah banyakkan selawat supaya hati jadi relax sambil tengok-tengok tv. orang semua dah terlelap tinggal kita aje yang terhendap-hedap kat dapur tgk dah masak ke belum..hahhahaa. kelakarnya. kalau ikutkan hati panas baran nak cepat siap mau ku tuang aje 1 cawan setiap lapis, biar cepat habis. alhamdulillah, berkat kesabaran, akhirnya membuahkan hasil kerana texturenya gebu, licin dan baris-baris lapispun sekata je.



 bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan tepung pulut
1 cawan gula pasir
2 sudu besar minyak masak
1kilo santan pekat ( anggaran 4 cawan atau lihat adunan )
secubit garam
sehelai daun pandan-saya tak letak. jika masukkan bahan ini, kena di blender dan tapis dan kemudian masukkan dalam adunan.

cara-caranya:

gula dan 1 cawan santan dikacau hingga gula hampir larut.
tuang semua dalam bahan-bahan yang lain dan kacau. boleh juga gunakan blender atau mixer tapi saya hanya gunakan senduk sahaja.
bahagikan kepada 2 bahagian. satu diwarnakan merah, satu lagi diwarnakan hijau. warna adalah mengikut kesukaan anda. sapu loyang dengan minyak masak.
panaskan pengukus, lapiskan satu warna dahulu dan tunggu dalam 2 minit atau anda lihat permukaannya sudah masak sedikit, barulah dituang lapisan seterusnya. buat sehingga habis dan kukus lebih kurang 15 minit baru tutup api kukusan.
adunan yang saya buat cukup untuk buat 14 lapis 2 seduk setiap lapis bagi loyang bulat 8 x3 inci.
selamat mencuba!








terima kasih kak zu dan kak azlita atas tunjuk ajar melalui blog anda. asas untuk membuat kuih ini saya dah tahu hanya masukkan bahan-bahan yang lain sebagai penambah perisa di lain masa. sekurang-kurangnya jika teringin nak makan, tak perlulah nak beli di kedai yang harganya 40-45 sen sebiji namun rasanya belum tentu sedap. 

No comments:

HIDUP PENUH RANJAU : TANPA TEPIAN

Maafkan aku untuk kesekian kalinya, terpaksa menitiskan airmata semahunya kerana terkesan dengan impian serta harapan yang tak kesudahan....